New York Times, WSWS’nin Google’a yönelik suçlamalarını haber yaptı

Andre Damon
5 Ekim 2017

Google’ın Dünya Sosyalist Web Sitesi’ne (WSWS) ve başka solcu ve savaş karşıtı web sitelerine yönelik sansürü ve onları kara listeye alması, 27 Eylül’de New York Times’ta (NYT) yayınlanan uzun bir makalenin konusu oldu. “Trafik Polisi Olarak Google” başlıklı makale, gazetenin iş dünyası bölümünün baş sayfasında görünür biçimde yer aldı ve web sitesinde yayınladı.

Teknoloji ile ilişkili konularda uzmanlaşmış NYT muhabiri Daisuke Wakabayashi tarafından yazılan makale, şöyle başlıyor:

Dünya Sosyalist Web Sitesi’nin yayın kurulu başkanı David North, Nisan ayında sitenin trafiğinde bir düşüş farkettiğinde, önce bunu Başkan Trump üzerine haber yorgunluğuna veya siyasi bilinçteki bir kaymaya bağlamıştı.

Ancak Bay North, rakamlara bakınca, daha net bir açıklama bulmuş olduğunu söyledi: Google, arama sonuçlarını siteye yeniden yönlendirmeyi durdurmuştu. O, bir zamanlar insanları Dünya Sosyalist Web Sitesi’ne getiren başlıca arama terimlerinin artık eli boş döndüğünü açığa çıkarmıştı.

Bay North, ‘Bu bir kaza değil’ diyordu. ‘Bu, bir kasıtlı müdahale biçimidir.’

New York Times haberinin baş sayfası

Bay Wakabayashi, WSWS ile ilk olarak, 25 Ağustos’ta North’un Google’ın CEO’suna ve diğer önde gelen şirket yetkililerine yönelik Açık Mektup’unun yayınlanmasından birkaç gün sonra bağlantıya geçmişti. Google’ın WSWS’yi ve başka solcu siteleri arama sonuçlarından dışlamaya çalıştığını kanıtlayan kapsamlı veriler içeren mektup, sansüre ve kara listeye almaya son verilmesini talep ediyordu.

NYT Google’ın aşırı sağcı sitelere erişimi kısıtladığına ilişkin haberler yapmış olsa da, Bay Wakabayashi’nin makalesi, solcu sitelere yönelik şirket sansürüne ilişkin ABD düzen medyasındaki ilk kayda değer haberdir.

WSWS’nin araştırması, Google’ın geçtiğimiz Nisan ayında arama algoritmasında değişiklikleri duyurmasından bu yana, 13 solcu, savaş karşıtı ve ilerici sitenin arama trafiğinin yüzde 55 düşmüş olduğunu bulmuştu.

North’un Wakabayashi ile ilk görüşmesinin ardından, WSWS, NYT muhabirine, Google üzerinden gelen arama trafiğindeki çarpıcı düşüşün, arama sonuçlarında WSWS’nin makalelerinin konumunda yaşanan bir gerilemeye dayandırılabilir olduğu iddiasını destekleyen kapsamlı veriler sağladı.

Wakabayashi, Eylül ayının sonunda, makalenin yayınlanmasından kısa süre önce, North ile ikinci bir görüşme için bağlantı kurdu.

Makale, tam olarak, WSWS’nin bulgularını haber yaptı.

“Nisan ayının ortasında, Google’da yapılan bir ‘kapitalizme karşı sosyalizm’ araması, sitenin bağlantılarından birini ilk arama sonuçları sayfasına getiriyordu; oysa Ağustos’a gelindiğinde, aynı arama, herhangi bir WSWS bağlantısı vermiyordu. Site, Nisan ayında insanları siteye [WSWS] yönlendiren başlıca 150 terimden 145’inin, artık bağlantı vermediğini söylüyordu.”

North, Wakabayashi ile röportajında, NYT muhabirini, Google’dan, WSWS’nin analizine, olgulara dayalı bir yanıt sunmasını istemeye çağırmıştı:

NYT, North’un, “Onlardan, bunu nasıl yaptıklarını açıklamalarını istemek gerekiyor.” dediğini aktarıyor. “Eğer biz hiçbir şey yapmıyoruz derlerse, bu, tek kelimeyle, inandırıcı değildir.”

NYT muhabiri Google’dan bir yanıt almayı denemiş, ancak hiçbir cevap alamamış. Makale, “Google, Dünya Sosyalist Web Sitesi üzerine yorum yapmayı reddetti.” diyor.

Google’ın topyekün sessizliği, bir suçluluk itirafına eşdeğerdir.

Wakabayashi’nin makalesi, ayrıca, Açık Mektup’un, Google aramalarının düzen medyası sitelerini kayırdığı suçlamasına değiniyordu.

“Bay North, trafikteki sert düşüşün, Google’ın kullanıcıları New York Times’ın dahil olduğu anaakım yayın organlarına yönlendirmesinin sonucu olduğunu ileri sürdü. Dünya Sosyalist Web Sitesi, AlterNet ve Consortiumnews gibi başka solcu, ilerici, sosyalist ya da savaş karşıtı yayınların arama yönlendirme trafiğinin de Nisan’dan bu yana düşmüş olduğunu iddia etti.”

Bay Wakabayashi, makalesi için araştırma yaptığı bir ay boyunca, görünüşe bakılırsa, Google sansürüne ilişkin iddiaların tersini ispatlayan hiçbir kanıt bulamamıştı. Tersine, onun araştırması, WSWS’nin bulgularını destekliyordu.

Örneğin, New York Times, WSWS’nin arama motoru trafiği düşerken, arama dışı trafiğinin arttığını buldu.

North, NYT’ye, “Ben, her türlü sansüre karşıyım. Neyi okumak istediğine karar vermek insanlara kalmış. Bu, Dünya Sosyalist Web Sitesi ile durmayacak. Genişleyip yayılacak.” diyordu.

NYT’nin, Google’ın Dünya Sosyalist Web Sitesi’ni ve başka solcu siteleri sansürleyip kara listeye alma çabasına ilişkin bu haberi yayınlaması, siyasi olarak önemli bir gelişmedir.

David North, NYT’nin makalesine yanıt olarak, aşağıdaki açıklamayı yaptı:

WSWS’nin Google’ın demokratik haklara yönelik saldırısını teşhir etmesi yaygın şekilde izleniyor ve azımsanmayacak bir etki yarattı. NYT’deki makale bir aydır hazırlanıyordu. Onun kendi araştırması, WSWS’ye yönelik trafiğin çarpıcı biçimde düşmüş olduğunu doğruladı. NYT suçlamalarımıza yanıt vermesini istediğinde, Google, NYT muhabirine yardımcı olmamayı seçti. Eğer Google WSWS’yi yalanlayabilecek durumda olsaydı, Bay Wakabayashi’ye kanıt sağlardı. Suçlamalarımız doğru olduğu için bunu yapamadı. Google, interneti sansürleme yönünde bir komploya bulaşmış durumdadır.

Google’ın çabası başarısız olacak. Temel demokratik hakların saldırı altında olduğuna ilişkin farkındalık hızla büyüyor. Google, adı aramaları manipüle etmek ve ifade ve eleştirel düşünce özgürlüğünü bastırmakla eşanlamlı hale gelirken, kendisini gözden düşürüyor.

Dünya Sosyalist Web Sitesi, bu mücadeleden geri adım atmayacak ya da vazgeçmeyecektir. Bizler, hükümet ve şirket destekli sansüre karşı mücadelemizin destek kazanmaya devam edeceğinden eminiz.