Facebook forbyr venstreorienterte sider, med påstander om «russisk innflytelse»

Av Andy Thompson
21 February 2019

Den 15. februar suspenderte Facebook fire sider drevet av Maffick Media, inkludert ‘In the Now’, ‘Soapbox’, ‘Back Then’ og ‘Waste-Ed’, som postet innhold kritisk til USAs utenriks- og sosialpolitikk.

Facebook fjernet artiklene etter at CNN [Cable News Network] publiserte en rapport som hevdet at sidene hadde forbindelser med ‘Russia Today’ [RT], en kringkaster delvis finansiert av den russiske regjeringen.

Uansett kilden til sidenes finansiering er fjerningen av dem en vesentlig ny eskalering av amerikanske sosialmediers tiltak, på vegne av den amerikanske regjeringen, for å sensurere og undertrykke opposisjonelle politiske synspunkter.

Rania Khalek, en kommentator for Maffick, uttalte til CNN: «Vi bør dømme journalister etter innholdet de produserer. Så, dersom dere vil dømme meg, så døm meg på innholdet. Døm meg på de fakta jeg presenterer.»

Hun fortsatte: «Hvis jeg opponerer mot en amerikansk krig, betyr det at jeg automatisk blir anklaget for å være innordnet med Kreml? Jeg mener at dette er en veldig, veldig farlig McCarthyistisk taktikk, det å begynne å si at venstreorienterte synspunkter, antikrig-synspunkter bare er Kreml-regjeringens agendapunkter.»

Maffick Media benekter ikke at de har mottatt midler fra den russiske regjeringen. I en uttalelse på deres nettside skriver Maffick: «På samme måte som NPR [amerikanske National Public Radio], PBS [amerikanske Public Broadcasting Service], BBC [British Broadcasting Corporation], DW [Deutsche Welle], CBC [Canadian Broadcasting Corporation], AJ + [Al Jazeera Media Network; finansiert av Qatar], og mange andre medieselskaper, støttes Maffick delvis av offentlig finansiering. På samme måte, samtidig som vi ikke har lagt ut finansieringsdetaljer på våre Facebook-sider osv., har heller ingen av våre internasjonale motstykker.» Posteringen fortsetter: «Den regjeringen som hjelper med å finansiere vårt foretak er Russland. Vi overtrådte ikke noen av Facebooks retningslinjer på noen måte. Ingenting av vårt innhold fremmer desinformasjon eller falske nyheter ... Denne typen nyMcCarthyism fortjener å bli eksponert og den må opphøre.»

Etter fjerningen av sidene ble bekjentgjort uttalte en talsperson for Facebook: «Folk som kobler seg til Pages [‘Sider’] bør ikke bli villedet om hvem som står bak dem. Akkurat som vi har styrket vår håndheving av samordnet autentisk oppførsel og økonomisk motivert ‘spam’ i løpet av det siste året, vil vi fortsette å forbedre oss slik at folk kan få mer informasjon om de Pages de følger.» Facebook har imidlertid ingen steder bekjentgjort noen retningslinjer om at publiserte sider må dokumentere sine finansieringskilder, og Maffick ble heller ikke gitt noen advarsel før de ble fjernet.

Maffick hevder at det amerikanske nyhetsbyrået CNN spilte en rolle i å reise spørsmålet om finansieringen med Facebook. Ifølge en CNN-rapport med tittelen «Russland støtter et viralt video-selskap rettet mot amerikanske ‘millennials’ [ungdomskullene relatert til tusenårsskiftet],» reagerte Facebook ikke på sidene før CNN ble tipset av Alliance for Securing Democracy [Alliansen for sikring av demokrati], en høyreorientert organisasjon bemannet av forhenværende amerikanske etterretningsoffiserer og representanter for utenriksdepartementet, med sin egen finansiering knyttet til den amerikanske regjeringen gjennom Det tyske Marshallfondet [German Marshall Fund].

De skriver, med referanser til rapporter fra den amerikanske Direktøren for nasjonal etterretning (DNI) [Director of National Intelligence], at RT er «Kremls viktigste internasjonale propagandautløp». Lengre ut siterer CNN en representant fra Atlantic Council [Atlanterhavsrådet], som uttalte at RT og Maffick-sider «rutinemessig blåser opp Kreml-narrativer, spesielt de som skildrer Vesten negativt».

Dette er ikke det første trekket Facebook har tatt for å sensurere innhold som de ikke er enig med. Etter 2016-valget har Facebook ansatt mer enn 20 000 moderatorer for å blokkere innhold. Som resultat har venstreorienterte sider med millioner av visninger blitt fjernet uten noen seriøs forklaring.

WSWS fordømmer sterkt disse tiltakene for å sensurere internettet. Allmennheten har rett til å lese og se hvilken som helst informasjon. Det er ikke opp til medieforetakene, på vegne av og i samspill med regjeringen, å bestemme hva som er passende for visning. Fri bruk av internett for tilgang til informasjon og deling av ideer er en demokratisk rettighet.